preskoči na sadržaj

Osnovna škola Vladimira Nazora Nova Bukovica

 > Naslovnica
Vijesti

Mjesečni projekti u nastavi Hrvatskog jezika

Autor: Božica FILIPOVIĆ VEG, 18. 12. 2014.

     Od ove školske godine, u nastavi Hrvatskoga jezika provode se takozvani mjesečni projekti na kojima rade učenici od petog do osmog razreda. Projekti mogu biti mali osobni projekti, timski projekti, razredni projekti, a na višoj razini to su školski projekti. Ono što nazivamo mjesečnim projektom zapravo su mali osobni projekti koje učenici izrađuju samostalno, kod kuće ili u školi.

          Ponekad, kod nešto zahtjevnijeg zadatka, projekt rade u skupinama od najviše 5 članova. Upute i zadatak uvijek se daju na početku mjeseca, kao i način vrednovanja, a za samu izvedbu učenici imaju najmanje 20 dana.

     Mali osobni projekti proširuju i utvrđuju znanja iz svih područja predmeta Hrvatski jezik s naglaskom na jezično izražavanje (usmeno i pisano). Prednosti su mjesečnih projekata brojne: učenici su visoko motivirani za rad, a kroz taj rad jača i motivacija za nastavu Hrvatskog jezika općenito; učenici istražuju, eksperimentiraju, samostalno rade na temi koja im je bliska te koriste razne oblike informacija i različite oblike medija koji su im bliski. Osim toga, učenici se uče raditi u određenom programu, imaju mogućnost dokazivanja u kreativnom poslu koji je bitno drukčiji od klasične provjere znanja, a razvijaju i usmeno i pisano izražavanje te pravopis.

    Prezentacija projekta učenicima i provedba projekta uvijek se radi u tzv. „punim mjesecima“ – listopadu, studenom, veljači, ožujku/travnju (ovisi kada je Uskrs) i svibnju (po želji i/ili potrebi).

    5. Petaši su s ovogodišnjim projektom započeli u listopadu „Pričom jesenskog šešira“. Njihov je zadatak bio u 20-ak dana pronaći stari šešir (ili ga, pak, izraditi ukoliko nemaju ništa prikladno) i ukrasiti ga raznim jesenskim plodovima, koje su prije toga skupili u prirodi ili svom domu, sušili i lijepili na svoj šešir. No, to nije bilo sve!

    Nakon što su mnoštvo plodova dobro učvrstili na šešir (što i nije bilo baš jednostavno), trebalo je smisliti i priču. U jednoj minuti, koliko su imali na raspolaganju za izlaganje, trebalo je zauzeti stajalište jesenskog šešira i ispričati svoju životnu priču u prvoj osobi. Bili smo oduševljeni kreativnim radovima naših učenika-petaša koji su dokazali da mašta nema granica.

     6. Šesti je razred u listopadu imao čast postati pravim malim istraživačima-novinarima jer su trebali saznati kako su izgledali, učili i ponašali se njihovi djedovi i bake u školskim klupama. Nije bilo jednostavno: nakon sakupljanja podataka iz različitih izvora, trebalo je izraditi i plakat po točno određenom naputku, podijeliti sakupljeno u poglavlja, odrediti podnaslove, pronaći stare dokumente, svjedodžbe, bilježnice, fotografije, kopirati ih i zalijepiti na plakat, a sve to uredno i pravopisno točno.

     Nakon „ulickanog“ plakata imali su 2 minute na raspolaganju da razredu izlože najzanimljivije spoznaje do kojih su došli. Bodovalo se sve: od naslova, preko urednosti i pravopisa, istraživanja i količine podataka, omjera fotografije i teksta do pisanja imena i prezimena autora plakata. Ipak, sve je prštalo odličnim ocjenama!

     7. Sedmaši su imali „najozbiljniji“ zadatak. U sklopu nadolazećeg Mjeseca borbe protiv ovisnosti, u skupinskom radu bavili su se upravo ovisnostima. Podijeliti se u 4 skupine bilo je lako, no sad je tek došao pravi posao. Jedna je skupina istraživala što su ovisnosti, koje ovisnosti su nam već dobro poznate, a koje su one „moderne“, nedavno otkrivene (poput ovisnosti o internetu/facebooku, čokoladi, mobitelu, klađenju, računalnim igricama i sl.). Na temelju novootkrivenih podataka trebalo je izraditi slikokaz i izložiti podatke ostatku razreda u 5 minuta. Druga je skupina istraživala pojavu ovisnosti u književnim djelima hrvatske i svjetske književnosti, uglavnom se bazirajući na domaću literaturu.

     Uz pomoć knjižničarke pronašli su nekoliko djela u kojima se pojavljuju ovisnost o hrani, alkoholu, cigaretama i sl., prepisali ulomke koji to dokazuju, a zatim ih izražajno pročitali pred razredom. Treća je skupina pronašla u Novoj Bukovici bivšeg ovisnika, napravila intervju s njim, a zatim ga i dovela na sat Hrvatskoga jezika gdje smo iz prve ruke čuli što znači biti ovisan o nečemu (u ovom slučaju o cigaretama) i koje su posljedice po zdravlje.

     Četvrta skupina osmislila je i provela anketu o ovisnostima među učenicima viših razreda naše škole, obradila rezultate i grafički ih prikazala uz pojašnjenja. Tako smo, primjerice, saznali koji je postotak dječaka i djevojčica konzumiralo alkohol, probalo pušiti, koliko često koriste internet i za što najviše, koliko sati dnevno provode uz mobitel i slično.

     8. Osmaši su, kao najstariji i najsnalažljiviji, dobili zadatak snimanja dvominutnog filma pod nazivom „Moj dan u budućnosti“. No, prije samog snimanja i montaže filmića, valjalo je napisati scenarije i knjigu snimanja. Da bi im bilo lakše, radili su u skupinama. Filmovima smo se oduševili, djelomično i slatko nasmijali propalim pokušajima i, naravno, podijelili petice.

    U studenom već je u vezi projekata sve bilo poznato. Učenici oduševljeni zapitkuju što je sljedeći zadatak. Tako su petaši radili plakat „Moje važne stvari“ i izložili ga u jednoj minuti. Šestaši su osmislili, snimali i montirali vlastitu reklamu za originalan proizvod kojeg još nema na tržištu (ali sigurno će uskoro biti), i to s inovativnim sloganom. Sedmaši su vrijednim rukama izrađivali glagoljske privjeske, ogrlice, broševe ili naušnice – po svojoj želji.

    Trebalo je samo proučiti glagoljično pismo i izabrati „najzgodnije“ slovo koje će samostalno izraditi od drveta, tkanine, žice, gipsa ili nečeg drugog i doraditi ga da dobije željenu funkciju. Osmaši su ovaj mjesec ponovno bili informatički potkovani, pa su osmislili i izradili kviz književnih pojmova koje su naučili od 5. do 8. razreda, a sve to u programu po svom izboru. Bilo je tu osmosmjerki, rebusa, uljeza i mnogih drugih enigmatskih igara koje su nam zanimljive, a ujedno nas nečemu i nauče.

     Što nam sljedeći projekti donose u veljači, to ćete tek saznati. Dječja volja i mašta te učiteljska ljubav prema znanju i kreativnosti nemaju granica!

 

Božica Filipović Veg, učiteljica Hrvatskoga jezika




eTwinning school mission

e-Dnevnik
Ponosni!

Erasmus+ | Program EU-a za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport

 

 

Kalendar 2023/2024

Energetska obnova škole

Projekt je sufinancirala

Europska unija iz

Europskog fonda za regionalni razvoj

Škole -susjedi i prijatelji

CMS za škole logo
Osnovna škola Vladimira Nazora Nova Bukovica / Zagrebačka 28, HR-33518 Nova Bukovica / os-vnazora-novabukovica.skole.hr / skola@os-vnazora-novabukovica.skole.hr
preskoči na navigaciju