Hobotnice čudesnice za „palčiće“ kroz Erasmus+ projekt naše škole
Autor: Ruža Živković, 30. 3. 2021.
Učenici naše škole u sklopu projektne aktivnosti za Erasmus+ projekt „Tradicionalne igre, zdrav razvoj djetinjstva“ učili su heklati i heklanjem izrađivati lutke u obliku hobotnice. Učiteljica njemačkog jezika Dragana Dropulja i pedagoginja Ruža Živković kroz 8 sati rada su učenicima poučile su učenike osnovama heklanja.
Ovu aktivnost Dragana i Ruža poučavale su učenike na satima školske zadruge „Bukvica“ tijekom veljače i ožujka (25.2.2021., 11.3.2021., 25.3.2021.,). Ova aktivnost planirana je kroz projekt kako bi se učenici naučili izrađivati lutke od materijala koji su prije bili dostupni. Heklanje, štrikanje i vezenje svakako pripadaju u tradiciju našega kraja pa su tako i lutke izrađene od tih materijala tradicionalne igračke našega kraja.
Učenici su učili heklati ravne linije, zatim ih nadograđivati i proširivati te konačno plesti u krug ili spiralu. Gotove hobotnice napravile su učiteljice budući da predviđenih osam sati nije bilo dovoljno za izradu svih hobotnica.
Ovo je druga od aktivnosti koja je planirana kroz projekt „Učenici će u sklopu projektne nastave kao i nastave likovne i tehničke kulture učiti raditi manualnim radom te će izrađivati igračke od različitih materijala uz stalni nadzor i vodstvo učitelja/mentora. Rezultat je uključivanje svih učenika, socijalizacija, suradnički rad i izrada unikatnih igračaka.“ Sve navedeno je i provedeno!
Učenici su vlastitim rukama (manualnim radom) izrađivali tradicionalne dječje igračke (hobotnice) te su vježbali koordinaciju finih pokreta.
Nakon ove aktivnosti koju ćemo provesti još nekoliko puta kako bismo dobro "izoštrili" vještine te kada nam u posjet dođu Partneri iz zemalja članica u projektu ostvarit ćemo planirane ishode: „Sudionici, učenici, će naučiti manualne vještine i samostalno izrađivati igračke od različitih materijala (u ovom slučaju od vunenog konca); Sudionici će nakon projekta imati prošireni vokabular koristeći riječi zavičajnog jezika (različiti nazivi za igre); Sudionici će se češće i više družiti s vršnjacima te tako razviti bolju socijalizaciju vježbajući vještine socijalizacije i komunikacije; Sudionici će biti spremni u igru i rad uključivati sve učenike, različite dobne skupine kao i marginalizirane skupine učenika. Oni će širiti pozitivne misli i poticati druge da prihvaćaju one koji su prema nečemu drugačiji kako u igri tako i u drugim sferama života; Sudionici će znati vrednovati svoj rad, analitičko prosuđivati, uspoređivati, obrađivati i kvalitativno vrjednovati prikupljene podatke o ostvarenim postignućima.“
Sve navedeno je i ostvareno jer su učenici, inače članovi Učeničke zadruge "Bukvica" samostalno, uz nadzor i vodstvo učiteljica, izrađivali dijelove hobotnice, učili postupak rada, a naučili su nove nazive za igru, za materijal i dr. U radu su sudjelovali svi učenici koji su to željeli, a tijekom rada su razvijali socijalne vještine družeći se jedni s drugima, pomažući jedni drugima ako negdje u radu zapnu i sl. Uključili smo učenike bez obzira na dob, spol, socijalnu, vjersku ili neku drugu pripadnost, bitna je bila jedino volja i želja učenika za radom i druženjem kao i stjecanjem novih znanja i vještina.
Želja za učenjem starih načina pravljenja lutki pokazala se izrazito korisna za učenike jer danas ima i svoj humanitarni karakter. Ove hobotnice koriste se u bolnicama diljem Hrvatske i svijeta. Djeci nedonoščadi se stavljaju u inkubator jer imaju i zdravstvenu svrhu, umirivanje prerano rođenih bebica.
Ovu cijelu akciju potaknule su i realizirale učiteljica njemačkog jezika Dragana Dropulja i pedagoginja Ruža Živković. Tijekom svibnja ćemo sve ispletene hobotnice poslati na pranje i sterilizaciju, a potom će one otići u dječju bolnicu u Zagrebu ili drugdje u Hrvatsku.
Gotove hobotnice možete pogledati u nastavku.
Fotografije: Eva Turza Mitrović (knjižničarka) i
Dragana Dropulja (učiteljica njemačkog jezika)
Tekst: Ruža Živković, pedagoginja
Školski odbor OŠ Vladimira Nazora Nova Bukovica
na 27. sjednici održanoj 30. rujna 2015. donio je
Odluku o osnivanju učeničke zadruge.
.....
Ime zadruge B U K V I C A:
Značenje riječi bukva vezano je za upotrebu njene kore kao sredstva za pisanje, što se vidi u korijenima nekih jezika, poput njemačkog (Buch) i engleskog (book) ◦ BUKVICA: Prvi rukopisi bili su napisani na tankim pločicama bukovine.
◦ Plod bukve (jestiv i zdrav)
◦ Stablo mlade bukve
CILJ:
Cilj je Zadruge okupiti na dragovoljnoj osnovi što veći broj učenika i primjerenim metodičkim postupcima pod vodstvom učitelja mentora omogućiti im razvoj sklonosti, interesa i sposobnosti te stjecanje, produbljivanje i primjenu bioloških, tehničkih, gospodarskih, društvenih i srodnih znanja iz područja važnih za cjelokupan proizvodni proces od njegova planiranja do tržišnog i drugog vrednovanja rezultata rada.
U Zadruzi se posebno razvijaju i njeguju radne navike, radne vrijednosti i stvaralaštvo, stječu znanje i svijest o načinima i potrebi očuvanja prirode kao i njegovanja baštine i pučkog stvaralaštva, učenici profesionalno informiraju i usmjeravaju, te stvaraju preduvjeti za prijenos i praktičnu primjenu znanja u životu i lokalnoj sredini.
U našoj se učeničkoj zadruzi čuva identitet kulturnog nasljeđa, duh tradicije i kulturne baštine ovoga kraja. U uskoj suradnji s udrugom žena „Bukovica u srcu“, pojedinim OPG-ima i roditeljima naših učenika, njegujemo etno i gastro baštinu svoga kraja, običaje vezane uz blagdane i svečanosti, kućne radinosti, stare zanate, vez. Tu su i ekološke aktivnosti za očuvanje okoliša i briga za okoliš, izrada suvenira i poticanje poduzetništva.
NAMJENA AKTIVNOSTI:
- Pobuditi i razviti svijest o nužnosti i vrijednosti rada za čovjekov život.
- Razvijati i njegovati radne navike te odgovornost, inovativnost, samostalnost, poduzetnost i potrebu za suradnjom; omogućiti stjecanje, produbljivanje, proširivanje i primjenu znanja te razvoj sposobnosti bitnih za gospodarstvo i organizaciju rada.
- Razvijati svijest o mogućnosti, dosezima i potrebi primjene suvremenih znanstvenih, tehničkih i tehnoloških dostignuća.
- Pridonositi prijenosu znanja iz nastave u praktične djelatnosti Zadruge i, obrnuto, znanja iz rada u Zadruzi u nastavu.
- Razvijati ljubav prema prirodi i vrijednostima koje je čovjek stvorio svojim radom te svijest o nužnosti očuvanja ravnoteže u prirodi, zaštite okoliša i njegovanja baštine; omogućiti najveći razvitak sposobnosti i ostvarenje osobnih interesa, a time i samopotvrđivanje te spoznaju vlastitih sklonosti i sposobnosti.